Heldinnen: Pauline rettet Mario
und Link als Mädchen
Das Gender-Thema ist bezogen auf Computer- und Videospiele aktueller denn je. Zeigt sich in den Spielen doch häufig ein in ihre Strukturen eingeschriebener Sexismus, der unter anderem anhand der Stilfigur des »Fräulein in Nöten« deutlich zu Tage tritt. Da dieser Sexismus in den Strukturen des Programmcodes verankert ist, muss man gegebenenfalls in die Code-Ebene eingreifen, um daran was zu ändern.
Zwei Väter haben die Lieblingsspiele ihrer Töchter gehackt, um ihnen aktiv handelnde Heldinnen als Identifikationsfiguren anzubieten:
Donkey Kong: Pauline Edition
»My three year old daughter and I play a lot of old games together. Her favorite is Donkey Kong. Two days ago, she asked me if she could play as the girl and save Mario. She’s played as Peach in Super Mario Bros. 2 and naturally just assumed she could do the same in Donkey Kong. I told her we couldn’t in that particular Mario game, she seemed really bummed out by that. So what else am I supposed to do? Now I’m up at midnight hacking the ROM, replacing Mario with Pauline.«
Flip all the pronouns: Link als Mädchen
»Maybe Link doesn't need to be a young boy. The father of one little girl decided he'd change the gender of one of Nintendo's most iconic characters so he hacked The Legend of Zelda: Wind Waker. While playing the 2003 Gamecube title with his daughter Maya, Mike Hoye had been reading the game's text to her, switching the pronouns to match her gender. Tiring of that, Hoye went one better and actually wrote scripts that switched all gendered pronouns in the game from male to female.«
Hier die Story bei Kotaku; hier das ursprüngliche Posting von Mike Hoye.